Táplálkozás az egészséges hajért (1.rész) FEHÉRJÉK

Fehérjében gazdag ételek, Forrás: wikimedia commons, A rangeof protein-rich foods by Smastronardo

Fehérjében gazdag ételek, Forrás: wikimedia commons, A rangeof protein-rich foods by Smastronardo

Szervezetünk egészséges működéséhez elengedhetetlen fontosságú a megfelelő mennyiségű és minőségű tápanyag bevitele. Ezekből a tápanyagokból biztosítják a szöveteink az őket felépítő építőelemeket (fehérjéket, zsírokat) és az anyagcsere megfelelő működéséhez szükséges vitaminokat, ásványi anyagokat, nyomelemeket és antioxidánsokat. A haj két részből áll a hajgyökérből és a hajszálból. A hajszálat 3 réteg alkotja:

  1. a külső réteg, ami a lapos hámsejtekből (kutikula, lemezkék) áll,
  2. a középső hajkéreg (cortex), melynek nagy részét a keratin alkotja és
  3. a hajbél (medulla), ami összeköttetést biztosít a hajgyökér és a külső rész között.

Víz

Az első és legfontosabb az a víz utánpótlása a szervezetben, mely elősegíti a sejtek anyagcsere folyamatainak megfelelő működését. Ehhez naponta 2 és 2,5 liter folyadékot kell fogyasztani, ami lehet víz, gyógytea vagy frissen facsart gyümölcslé. Ezen kívül ehetsz nagy mennyiségben vizet tartalmazó zöldségeket, gyümölcsöket: uborka, paradicsom, szárzeller, görögdinnye, ananász, grapefruit, kék áfonya, körte.

Fehérjék, aminosavak

A haj 97%-ban a keratin nevű fehérjéből áll. A keratin egy vízben oldhatatlan fibrilláris fehérje, mely nagy számban tartalmaz ciszteint. A cisztein egy kén tartalmú aminosav, ami a fehérjék építőeleme. (Amennyiben többet szeretnél tudni a keratin szerkezetéről itt találhatsz róla leírást és szép ábrákat.) A haj maradék 3%-át a víz alkotja.  A hajszálakat alkotó keratinban nagyobb mennyiségben fordul elő a cisztein, mint a bőrben megtalálható keratinban. (Forrás: Human Hair Keratins, Journal of Investigative Dermatology (1993) 101, 56S–59S; doi:10.1111/1523-1747.ep12362635, Hair Disease Research Laboratory, Epithelial Biology Unit, Ronald O. Perelman Department of Dermatology, N.Y.U. Medical Center, New York, New York, U.S.A.). A keratin adja a haj szerkezetének szilárdságát és rugalmasságát.

Magas fehérje tartalmú élelmiszerek:

  • tojás, csirke hús, tengeri halak, spirulina
  • hüvelyesek (lencse,csicseriborsó)
  • zöldségek (spenót, fodros kel, brokkoli, karfiol, petrezselyemzöld, búzafű, csírák)
  • gyümölcsök (avokádó, füge, goji bogyók)
  • magvak (mandula, tökmag, kendermag, brazil dió, chia mag).

A cisztein fontos a fehérvérsejtek termelődéséhez, melyek az immunrendszer megfelelő működésében játszanak szerepet. A szervezetet védi, mert segít a máj méregtelenítő folyamataiban valamint a szabad gyökök hatástalanításában is (öregedés ellen). Segít a B vitaminok termelődésében, amivel elősegítik az egészséges haj növekedését.

Magas cisztein tartalmú élelmiszerek:

  • tojás, baromfi hús, joghurt
  • zöldségek (fokhagyma, hagyma, kaliforniai paprika, kelbimbó, brokkoli)
  • zab

A kén a nyomelemek közé sorolható, de most itt tárgyaljuk, mert fontos építőeleme a ciszteinnek és így a keratinnak is, amiből a hajszál felépül. A kén elengedhetetlen a megfelelő sejtnövekedéshez, a méregtelenítéshez és az öregedési folyamatok ellen.

Magas kén tartalmú élelmiszerek:

  • káposzta, karfiol, kelbimbó, brokkoli, kínai kel, fodros kel
  • hagyma, fokhagyma
  • retek, torma, spárga
  • édes burgonya, avokádó, paradicsom.

Igyekezz ezekből a zöldségekből, gyümölcsökből minél többet fogyasztani nap, mint nap. Lehetőleg nyersen vagy csak párolva , grillezve esetleg a reggeli turmixba.

Advertisements

Táplálkozás az egészséges hajért (1.rész) FEHÉRJÉK” bejegyzéshez egy hozzászólás

Várom észrevételed, véleményed, kérdésed!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s