Bakik

“Ami el tud romlani, az el is romlik” – Murphy törvénye.

A krémkészítésben sem megy minden simán, olajozottan. Főleg az elején, meg persze, amikor új recepteket talál ki az ember. Viszont ezzel a kísérletezéssel sokat lehet tanulni és fejlődni, meg később jókat derülni rajta.

Forrás: freedigitalphotos.net, Stamp Showing Error Word by Stuart Miles

Forrás: freedigitalphotos.net, Stamp Showing Error Word by Stuart Miles

Az első krémem, amit itthon készítettem egy mézes kézkrém volt, pontosabban annak indult. Gondoltam én. Az alapanyagokat internetről megrendeltem, első nekifutásnak rögtön egy egész csomagot olajokkal, shea vajjal, precíziós mérleggel meg mindennel.  Az internetről kiböngészett és átkomponált receptet pontosan leírtam az én kis kencereceptes füzetem első oldalára. Kikészítettem az alapanyagokat és elkezdtem kimérni őket a kis főzőpoharakba. Az emulgeálásnál vettem észre, hogy a solagum hiányzik, így nem tettem bele. A krémem rendkívül híg, folyós lett. Később kiderült, hogy a solagum vizet vesz fel, ezzel sűrítve, gélesítve a krémet, amit a xantánnal lehet helyettesíteni, amim viszont volt. A krém elfogyott, azóta figyelek erre az anyagra.

A következő sztori szintén egy mézes kézkrém receptről szól. Szintén állag gondok voltak a végeredménynél. Ugye nagyon szeretjük a mézet és minél többet szerettem volna tenni a krémembe. Sajnos fényképem nincs róla, de a kézi mixerem keverőkarjáról alig tudtam lekaparni a krémet, ugyanis a mézet nagyobb mennyiségben tettem a krémbe, mint a vizet, így rendkívül ragacsos lett. A házi krémkészítésben is igaz, hogy a kevesebb, több.

Forrás: freedigitalphotos.net, Oops by digitalart

Forrás: freedigitalphotos.net, Oops by digitalart

Aztán próbálkoztam samponnal is. A recept nagyon egyszerűnek tűnt. Különböző gyógynövényekből ( csalán, zsálya, levendula, rozmaring) teát főztem, ez volt a sampon alapja. Ehhez adtam egy kis olajat, szappanreszeléket és illóolajokat. A recept nem írta, de gondoltam ez így túl híg lesz, adjunk hozzá egy kis gélesítőt és hozzáadtam még a korábban említett xantánt, nem kellett volna. Kitöltöttem samponos flakonba a sampont, ami kicsit sűrű lett, de gondoltam még elmegy. Egy órára rá megérkezett húgom és elújságolom neki, hogy nézze meg az új samponomat a fürdőbe. Megnézte és mondja nekem, hogy elég sűrű lett. Mondom neki, tudom én is, de aztán utána néztem én is. Ekkora a flakonból már nem lehetett kinyomni a sampont, teljesen belekötött. Forró vízzel tudtam csak kioldani belőle, hogy legalább a flakont újra tudjam hasznosítani.

Az utolsó történet a babafürdető készítése során történt. Az emulgeálás során annyira felvertem, hogy túl habos lett a fürdető és állni kellett hagynom, hogy a légbuborékok kiszálldossanak belőle, hogy a flakonba tudjam tölteni. Nagy magabiztosságomban fejből készítettem a krémet. Később derült ki, hogy elég kézzel és melegítés nélkül összekeverni a hozzávalókat így nem fog elkezdeni habozni.

Gyakori probléma lehet még, hogy nem megfelelő hőmérsékleten kevered össze a zsír és a víz fázist, mert akkor nem emulgeálódnak rendesen és “grízes” állagú lehet a krém vagy víz ülhet ki a tetejére. Ekkor visszaolvaszthatod és újra emulgeálhatod a krémet. Ne felejtsd el pótolni az illóolajokat.

Tanúság: érdemes újra tanulni néha dolgokat és feljegyezni a korábbi problémás pontokat.

Forrás: freedigitalphotos.net,  Lessons Dice Represent Practicing Experiencing And Educating by Stuart Miles

Forrás: freedigitalphotos.net, Lessons Dice Represent Practicing Experiencing And Educating by Stuart Miles

Várom észrevételed, véleményed, kérdésed!

